Vampyyrien tanssi, Helsingin kaupunginteatteri
3.2.2016 (1. ensi-ilta), 5.2.2016 (2. ensi-ilta), 6.2.2016 (päivä- ja iltanäytös)
Mikko Vihma/Jonas Saari, Raili Raitala/Anna Victoria Eriksson, Petrus Kähkönen/Miiko Toiviainen, Antti Timonen/Tuukka Leppänen, Risto Kaskilahti/Kari Mattila, Laura Alajääski/Sanna Majuri, Leenamari Unho, Samuel Harjanne + ensemble.
Näin 5.2. näytöksen Kultaposse-lipulla.
Mikko Vihma kreivinä, Raili Raitala Sarah'na taustalla. |
Näin vampyyrien tanssin ensimmäisen kerran Seinäjoella vuonna 2012. Näytös oli toisiksi viimeinen kyseistä produktiota, mutta
tarpeeksi herättämään kiinnostuksen ja rakkauden kyseiseen musikaaliin. Siitä
tuli yhdessä hujauksessa yksi suurista suosikeistani, vaikken olekaan päässyt
katsomaan sitä melkein neljään vuoteen. Seinäjoen vampyyreita olen nähnyt
kuitenkin konserteissa ja saksalaisia levyjä kuunnellut ahkerasti. Voitte siis
kuvitella riemun märän, kun Helsingin kaupunginteatteri ilmoitti tekevänsä
kyseisen musikaalin keväällä 2016 Peacock-teatterissa. Lähdin siis viettämään
vampyyrilomaa ensi-iltaviikolla kolme lippua taskussani, lopulta poistuin
esityksen neljä kertaa nähneenä. Ja myönnetään, minulla oli etukäteen ostettuna
jo kolme lippua lisää.
Musikaali perustuu Roman Polanskin elokuvaan
Vampyyrintappajat – anteeksi, hampaanne ovat niskassani. Tiedemies professori
Abronsius (Antti Timonen/Tuukka Leppänen) saapuu assistenttinsa Alfredin (Petrus
Kähkönen/Miiko Toiviainen) kanssa Transilvaniaan tavoitteenaan löytää
vampyyreita. He kohtaavat majatalossa isäntä Chagaliin (Risto Kaskilahti/Kari
Mattila) kauniin tyttären Sarah’n (Raili Raitala/Anna Victoria Eriksson), johon
Alfred rakastuu ensi-silmäyksellä. Lähistöllä asuva vampyyrikreivi von Krolock
(Mikko Vihma/Jonas Saari) yrittää kuitenkin houkutella tyttöä linnaansa. Kun
Sarah vastaa kreivin kutsuun ja hylkää perheensä, Alfred ja Abronsius seuraavat
perässä.
Tuukka Leppänen professorina ja Miiko Toiviainen Alfredina. |
Markku Nenosen ohjaus painottaa musikaalin koomisia
piirteitä melkein äärimmilleen. Toisaalta tyyli sopii teatteriin huvipuiston
kyljessä. Eivätkä tarinan tummemmatkaan sävyt ole mihinkään hävinneet, vaikka
paikoin vitsejä tuntuu tulevan liikaakin. Erityisesti tämä vaivasi
ensi-illassa, mutta sitä seuranneissa esityksissä tasapaino oli jo paljon
parempi. Ensi-illassa taisi vaivata jännitys yhtä jos toista, joten
luonnollisesti seuraavat esitykset etenivät paljon jouhevammin.
Jani Uljas ja Jari Ijäs ovat luoneet Peacockin lavalle
sopivan lavastuksen. Lavastuksen osia käytetään moneen kertaan ja niitä
liikutellaan ahkerasti. Välillä jopa häiritsi, miten usein sitä näkikään ”miehet
mustissa” siirtelemässä portaita. Samojen lavasteiden monipuolinen käyttäminen
on kuitenkin ilmeisen välttämätöntä, koska Peacockissa ei ole ilmeisesti
kovinkaan paljon säilytystilaa isoille lavasteille. Kuitenkin
tanssisali-kohtauksessa olisin kaivannut enemmän glamouria ja kenties erilaista
porrasratkaisua. Mutta lavastus toimii, joten en valita. Nostan peukut pystyyn
myös Elina Kolehmaisen puvustukselle, joka toimii hyvin. (Ne nahkahousut!)
Suuri vahvuus Helsingin produktiossa on kuitenkin taitava
kaarti näyttelijöitä. Lähes kaikki roolit on kaksoismiehitetty ja molemmat
miehitykset toimivat erittäin hyvin. Molemmissa on omat vahvuutensa, mutta
musikaali itsessään on niin vahva, että se kestää myös heikkoudet. Koska
onnistuin näkemään molemmat miehitykset, ajattelin käydä heitä rooleittain
läpi. Mutta ennen kaikkea tahdon antaa aplodit ensemblelle, joka toimi kuin
unelma.
Kreivi von Krolock.
Ensi-illassa kreivin nahkahousut veti jalkaansa Mikko Vihma.
Ensi-illassa Vihmaa taisi vaivata jäykkyys, mutta seuraavissa esityksissä meni
jo paljon paremmin. Ylhäiseltä ja jopa jylhältä hänen kreivinsä näyttikin, eikä
laulamisessakaan ollut mitään valitettavaa. Mutta tuodakseni kanssabloggaajieni
lähes yksimieliseen mielipiteeseen vaihtelua, minua vakuutti enemmän Jonas
Saari kreivinä näkemieni esitysten perusteella. Aiemmin olin Saaren nähnyt Javertin roolissa Tampereen teatterissa, joten olin luonnollisesti innoissani
nähdessäni hänet kreivin roolissa. Saaren kreivi oli manipuloiva, eikä
näyttänyt tarkoitusperiään ennen kuin kaikki oli Sarah’n kannalta liian
myöhäistä. Saaren ääni oli myös vahvempi, vaikka kaipaankin kreiviini hiukan
enemmän särmää. En kuitenkaan iske suosikkini leimaa kummallekaan kreiville,
luotan että kumpikin kasvaa roolissaan ennen kuin pääsen uudestaan Peacockin
katsomoon.
Sarah.
Alkuperäiselle elokuvalle uskollisen ulkomuodon saanut Sarah
oli ensi-illassa Raili Raitala. Raitala esitti roolia jo Seinäjoella 2011–2012.
Hän on edelleen ääneltään täydellinen Sarah, jota kreivin kutsu pimeyteen
houkuttaa. Anna Victoria Eriksson oli Sarah’n roolissa kenties hieman
itsenäisempi, mutta sopivasti naiivi. Erikssonin ääni ei häviä Raitalalle
millään asteikolla. Kummankin esiintymistä oli ilo katsoa. Helsingissä on
parhaat ihmiset Sarah’n roolissa!
Alfred (Petrus Kähkönen) yllättää Sarah'n (Raili Raitala) kylvyssä. |
Alfred.
Ihan ensimmäiseksi sanon, että Alfred on lempihahmoni
musikaalissa. Minulla oli odotuksia hahmon suhteen, mutta minut lyötiin silti
ällikällä. Varsinkin ensi-illassa Petrus Kähkönen onnistui ylittämään kaikki
odotukset. Alfredin kasvutarina nuoresta ja pelokkaasta pojasta mieheksi on
minulle yksi musikaalin avainelementtejä. Kähkönen sai myös ensi-illan pisimmät
aplodit Sarah’lle-soolonsa jälkeen. Ja ihan syystä. Kähkönen on kuin luotu
rooliinsa. Miiko Toiviainen on hänkin hyvä Alfredina, mutta tuntui jäävän
Kähkösen varjoon ensi-illan jälkeen. Toiviaisen Alfred toimi kuitenkin
loistavasti Tuukka Leppäsen Abronsiuksen aisaparina.
Professori Abronsius.
Esityksen parhaiden vitsien palkinto menee ehdottomasti Antti
Timoselle ja Tuukka Leppäselle professorina. Erityisesti jälkimmäisen heitto H.C.
Andersenista sai minut nauramaan vielä esityksen jälkeenkin. Kumpikin näyttää
nauttivan roolista ja esiintymisestä täysin rinnoin ja sitä on hienoa katsoa.
Kummallakin on hyvä suhde Alfrediinsa. Nautin myös suuresti siitä, miten
professori rikkoi neljättä seinää. Yleensä tämä ärsyttää, mutta sateenvarjon
kanssa miekkailevalle ja polvista tutisevalle professorille tämä sopi hyvin. Hatunnosto
molemmille myös tanssiliikkeistä loppukohtauksessa.
Samuel Harjanne Herbert von Krolockina. |
Herbert.
Nähtyäni ensimmäiset kuvat Herbertistä, en voinut kuin
ihmetellä. Lavalla ratkaisut kuitenkin toimivat ja Samuel Harjanteen ääni sopii
rooliin hyvin. Teatterille ensi-illasta videota tehnyt haastattelija kysyi
minulta väliajalla, mikä oli eniten jäänyt mieleen. Ei sitä saanut muuta
sanottua kuin Herbert, sen verran näyttävä oli ensiesiintyminen ensimmäisen
näytöksen lopussa. Ansaitut väliaplodit niistä viitan heilutuksista. Onnekseni
selitykseni leikattiin pois, mutta ihastus Herbertiin pysyy.
Chagal.
Ensi-illan heikoin lenkki oli Risto Kaskilahti majatalon
isäntä Chagalina. Yliyrittäminen ja vitsien alleviivaaminen veivät voimaa
muilta hahmoilta ja paljon paremmilta letkautuksilta. Toisessa miehityksessä
Kari Mattila hoiti tehtävänsä paljon paremmin. Laulu sujui hyvin ja vitsit
eivät ärsyttäneet puoliksikaan yhtä paljon. Koko esitys sujui jouhevammin eri
Chagalin kanssa. Tosin hahmo on silti tämän tuotannon heikkous.
Rebecca.
Chagalin vaimo Rebecca jää tässä tuotannossa sivuun.
Leenamari Unho, joka esittää roolia ainakin tällä hetkellä molemmissa miehityksissä,
laulaa ja näyttelee hyvin, mutta jää kovin helposti unohdettavaksi hahmoksi.
Sääli, sillä hahmosta voisi saada paljon enemmänkin irti.
Sanna Majuri Magdana ja Kari Mattila Chagalina. |
Magda on rooli, joka vaatii paljon selkärankaa. Laura
Alajääski ja Sanna Majuri hoitavat työnsä mallikkaasti ja laulavat roolin
upeasti. Minusta Majurilla oli kuitenkin enemmän kaivattua selkärankaa
roolissa, jossa Chagalin hyväksikäyttämä piikatyttö siirtyy vampyyrien
maailmaan. Magdan ja Herbertin välille vaikutti muodostuvan ystävyys, joka
helpotti Magdan tarinan ongelmallisuutta.
Vampyyrit tanssivat Alfredin unissakin. |
Tuotannossa on monta tasoa. Ensi-illan jälkeen odotin
seuraavaa esitystä kuin kuuta nousevaa, koska en saanut musikaalista
tarpeekseni. Ihana nähdä miten esitys tekee pilkkaa monelle muulle musikaalille
(mm. urkuja soitetaan kuin Oopperan kummituksessa, Ikuisuus-numeron tanssikuviot
olivat kuin Cats-musikaalista). Joku väitti nelisen vuotta sitten, että minun
mielipiteeni musikaalista voi päätellä siitä miten paljon itken. Vampyyrien
tanssissakin on yksi kohtaus, jolle itken joka kerta, mutta tämä on hyvänmielen
musikaali. Jos vampyyrit janoavat verta, minä janoan lisää lippuja tähän
spektaakkeliin. Lisää nahkaa ja glitteriä! Lisää rokkaavia vampyyreita!
Onneksi minulla on tosiaan vielä kolme kutsua keskiyön
juhliin. Voi kuitenkin olla, että palaan vielä useamman kerran tanssimaan
vampyyrien kanssa.
Ja lopuksi pakko kiittää vielä Sami Paasilaa ”wolverine-vampyyrina”.
Kiitos kun purit! Fanin oli hyvä lähteä pitkälle kotimatkalle sen jälkeen.
Kuvat © Mirka Kleemola/Helsingin kaupunginteatteri
Kyllä, ne nahkahousut!
ReplyDeleteMinua häiritsivät ne miehet mustissa lopulta yllättävän vähän, kun näyttelijät veivät kaiken huomioni. Lisäksi tuossa ympäristössä oli yllättävän helppo hyväksyä mustat örkit kreivin minioneiksi, jotka nyt vain hiippailevat ympäriinsä kiusaamassa ihmisiä siirtelemällä portaita ym. :-D
Enskarissaan Saari ei oikein vakuuttanut minua, mutta Vihmakin kehittyi harppauksen verran enskarinsa ja seuraavan esityksensä välillä, joten tarttis kyllä nähdä uudestaankin.
Kolmannella ja neljännellä kerralla katsomossa miehet mustissa häiritsivät vähemmän kuin enskareissa, mutta tämä saattoi johtua myös istumapaikoista (enskarissa rivin seitsemän ihan oikean puoleinen reuna, toisessa enskarissa rivi 19).
DeleteMinulla on onneksi lippuja molempiin miehityksiin, niin pääsee näkemään kehitystä ensimmäiseen viikkoon verrattuna. :)